zondag 15 januari 2012

Klimop


Klimop - Hedera helix
Ik had al lang het idee om eens shampoo te proberen maken van Klimop. Vandaag kon ik niet meer weerstaan aan de kriebels om toch eens vantussen de papieren te muizen en Klimop te gaan plukken. Ik had expres mijn haar een beetje vettig laten worden om het toch goed te testen nietwaar. De concentratie had ik wat minder gehouden (doe ik altijd in het begin, ben liever voorzichtig...). Ben wel tevreden van het resultaat! De textuur van de shampoo is wel niet die van in de winkel, dat was wel even wennen. Heb het niet zo lang laten intrekken, weer omdat ik liever wat meer voorzichtig ben. Dit was dus fase één van het shampoo proberen maken van klimop! Ben tevreden over die eerste stap!


Nu dus wat meer over Klimop - Hedera helix.


Deze komt uit de, jaja, Klimopfamilie - Araliaceae.

In Klimop zitten o.a. saponines of ookwel zeepstoffen genoemd. En hier even theoretisch: Zeepstoffen zijn eigenlijk Glycosiden. Die zijn stoffen die bestaan uit een suikerdeeltje (glycon) en uit een niet-suikerdeeltje (aglycon). Bij de saponinen heet het aglycon sapogenine.


Als je naar de structuur van dat aglycon kijkt, kan je de saponinen opdelen in 3 hoofdgroepen: De steroïde saponinen, de steroïdalkaloïde saponinen, en de triterpenoïde saponinen.
In Klimop zit deze laatste: de triterpenoïde saponine.


Saponine komt van het Latijnse woord
sapo, wat zeep betekend. Dit komt doordat als saponinen opgelost zijn in water, en je schud ermee, dat er zeepachtig schuim ontstaat. Ook heeft het een reinigende werking.

Ook in andere planten, zoals vb. onze eerder besproken
Knoflook, zitten saponinen. Dit is dan ook de stof die achter zijn positieve werking zit in het cholesterol-huishouden. 

Maar opgelet!
Er zitten naast saponinen nog veel andere stoffen in Klimop. Dit wil dus niet zeggen dat ook Klimop eetbaar is!

1 opmerking:

  1. klimop heb ik gegeten en ben er nog steeds. Heb toen geen grote hoeveelheden gegeten. ook zie ik dat klimop vaker in kruiden geneesmiddelen zit.

    BeantwoordenVerwijderen