zaterdag 19 september 2015

Paarse aardappelen

Ik hoor het jullie al denken: wat? pààrse aardappelen?!

Jep! Ze bestaan! En ze zijn niet ontstaan door gepeuter aan de genen door wetenschappers, integendeel! Het is nog een oerras-aardappel (moest dat woord al bestaan...). De opbrengst is erg laag en het helpt niet om meer te bemesten. Bovendien is het oogsten ervan niet makkelijker, omdat ze een pikzwarte schil hebben. Hierdoor zie je ze enkel liggen als de omgewoelde grond opgedroogd is. Dit maakt het er natuurlijk niet makkelijker op.

Omwille van al deze redenen worden deze paarse aardappelen als delicatesse aanzien. Ik had ze nog nooit gezien, laat staan gegeten... De aardappel is -als vanzelfsprekend- duurder dan onze bekendere soorten.


En nieuwsgierig als ik ben, moést ik dat eens proeven als onze plaatselijke boer ze verkocht. En ja, het was een avontuur!

Bereidingswijze:

- Aardappelen wat afspoelen/wassen en ze zo in de schil koken omdat ze andere diepere 'ogen' zouden hebben dan de gangbaardere aardappels en omdat de vorm veel grilliger is: schillen is helemaal niet aan te raden! Het zijn vastkokende aardappelen, dus kan wel even duren aangezien ze op z'n gans gekookt worden.
- Een ze zacht zijn (test met het vork), kan je er voorzichtig de schil van rond doen, pas op want het is warm! 
- Nu zijn de aardappelen klaar! Je kan ze zo opeten, of puree van maken op dezelfde manier als bij gewone aardappelen.

Dit had de boer me uitgelegd, dus ik aan de slag. Het kookvocht werd eerst knalpaars, dan groen, en dan zwart. Leek me niet zo gezond (horrorscene met vergif enzo)... Dus ik nog eens voor de zekerheid opgezocht of dat niet giftig was, maar had er niets over gevonden.

De gepelde patatten met zwarte schil ernaast

Nadat ik ze gepeld had (en echt, die aardappelen zien knalpaars, met een zwarte schil... Probeer het eens in te denken.. En ik had net een spannende detectiveserie gezien... 


Zag er eigenlijk niet smakelijk/gezond uit... En het rook niet echt naar 'aardappel'...), heb ik er puree van gestampt. Paarse puree. Met wat melk erbij om het wat smeuïger te maken. Paarse puree.... Aaaarg!...
Toch maar geproefd met het puntje van m'n vork, heel voorzichtig. En ja, het smaakte wel wat naar puree. Er zat wat meer 'grondsmaak' aan en het was een bizar zicht, zo lichtpaarse puree..

Maar kijk, het heeft ons gesmaakt! Was wat onwennig maar was het ontdekken waard! En nu is het aan jullie!

(Lijkt me wel wat voor Halloween, maar wij doen daar niet aan mee. Moest er nog iemand inspiratie zoeken hiervoor => sla je slag!)

De gepelde paarse patatten van dichtbij, smakelijk! :-p

Hoe de aardappelen heten?

===> Truffelaardappelen of Solanum tuberosum 'Vitelotte Noir'<===

 Smakelijk!!!! =D
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten