zondag 25 maart 2012

Mossen


In de namiddag ben ik naar een wandeling van Natuurpunt gegaan, gegidst door Peter De Tolleneer in het Osbroek in Aalst. Je staat er niet bij stil maar amai, er bestaan veel verschillende mossen! In België zijn er in de 760 soorten mossen!


Het Levermos blijft me makkelijk bij omdat het zo hard ruikt naar bosgrond amai! Er is ook nog Sterrenmos, Kleivedermos, struikjesmos enz... Een vergrootglas heb je wel nodig om ze uit mekaar te houden. Ik had nog nooit zo'n vergrootglasjes gezien: kleintjes, 1cm diameter schat ik, die 10 of 20 keer vergroten.

Deze afbeelding lijkt er op:

Maar hier wordt het vergrootglas verkeerd vastgehouden en verkeerd gebruikt. Met zo'n straffe vergrootglazen is het toch wel even zoeken als je dat nog niet gewoon bent!


Tot slot nog een recent filmpje over de bijtjes. Op de grond zagen we daar een solitaire metsersbij. De gids wist te vertellen dat ze in een stengel ofzo eerst een de 'muur' metsten, daar dan nectar in te doen, dan een eitje en dat dan af te sluiten met weer een stukje 'metsel'. Eerst worden de vrouwelijke eitjes geplaatst, dan pas de mannelijke zodat de mannelijke eitjes eerst uitkomen.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1254536
Bij mij is het zaadbloemenmengsel nog niet toegekomen. In West-Vlaanderen zijn er blijkbaar wel al enkele aangekomen.

Heb dit weekend nog iets ontdekt: Mijn 'Boske' (= mijn stukje van de tuin thuis) heeft een konijnenpijp! Hopelijk zit de Jef (= mijn lieve kat) niet te veel achter het beestje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten