maandag 10 september 2012

Paddenstoelen

Gisteren op een feest kreeg ik iets te eten dat ik nog nooit gegeten had. Valt niet zoveel voor, maar deze keer was het van dat.

Tadaaaaaa!! 


1

2

Wat het precies was, buiten een paddenstoel, wist ik niet. Nu wel! Heb wat zitten grasduinen tussen de verschillende eetbare soorten en deze kwamen er als geschikte kandidaat uit: 
n°1 = Gewoon morieltje - Morchella esculenta
n°2 = Gewoon eekhoornsbrood - Boletus edulis

... maar voor mij waren ze dus niet zo gewoon als de Nederlandse naam doet vermoeden. Voor jullie wel?

Normaal lust ik ongekende etenswaren wel. Maar dit vond ik een rare ervaring, het had nogal een katsjoe structuur - misschien normaal voor een paddenstoel maar toch. Heb van allebei wat geproefd. Het eekhoornsbrood heeft echt een dikke steel, het leek wel een bol blubber, ja, een bol. Die paddenstoel behoort tot de familie van de Boletaceae. De moriel, of hoe zeg je dat, was ook blubberig van structuur, maar dan ook nog eens die rare vorm zoals op de foto. Speciaal. Deze behoort tot de familie van de Morchellaceae.

Zo, dit was een culinair avontuur! 


1 opmerking: