vrijdag 7 september 2012

Vijzel

Goeiemorgen iedereen! =D
Vorig weekend ben ik naar een rommelmarkt geweest en kocht daar o.a. deze vijzel! (met stamper erbij natuurlijk, of hoe heet dat...)=> => =>


En dat voor maar 3 euro! ^^ Deze vijzel was eigendom van een apotheker, op het kraam stonden nog andere dingen uit een apotheek. Hij is helemaal in porselein, goed voor net iets minder dan 1kg. Met een ruwe kant aan de stamper en aan de kom (als je hééél goed kijkt, zie je dat op de foto hieronder). Amai, opletten dat ik hem niet laat vallen.... Het merk Küchenprofi bestaat nog steeds! De huidige vijzels hebben een ander design, maar deze boet er zéker niet voor in! (Spijtig dat de prijs er niet bij staat moehà! :°p )
Hmm... een vijzel en ik die Steviablaadjes wou fijnstampen! Bij deze, eerste keer geprobeerd! 


Er kwam een hele geur door vrij, door het fijnstampen. Wat ik mij toen afvroeg, gaan hierdoor ook geen goede stoffen verloren? Meestal komen deze geurige stoffen uit de etherische olie dacht ik. Maar poeder is natuurlijk wel simpelder om aan gerechten toe te voegen dan blaadjes niwaar? :)
In het begin een beetje onhandig, er gebeurde precies niets, maar even later zag ik op de bodem toch al fijn stof liggen, zo fijn als bloem! De nerven van de blaadjes bleven vanboven liggen. Alles in een potje gedaan, en dit is het resultaat: (zo'n klein potje voor zo 2 van die toch wel lange stengels vol blaadjes hmm...). 


Oh! En nadat ik met m'n vingers de kleinste stukjes in het kleine potje geholpen had... had ik vingers om af te likken, zo zoet! :-p

Met goudsbloemblaadjes heb ik het ook geprobeerd, maar dat lukte niet echt... Misschien moeten die daarvoor echt kùrkdroog zijn wie weet. Ik kan het nog altijd eens proberen! Dan heb ik waarschijnlijk van dat oranje poeder, goed om vb. sausjes wat op te beuren met een oranje kleurtje ^^

Ik experimenteer zeker nog verder! =D




2 opmerkingen:

  1. Ooh dat lijkt me echt een leuke bezigheid zo met de vijzel werken. Het ziet er altijd zo leuk uit als Jamie Oliver het gebruikt =]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jasmine!
    Ja he, maar ben eens benieuwd wanneer ik het ook zo vloeiend ga kunnen... xD
    Groetjes!
    Herboristerijtje

    BeantwoordenVerwijderen