dinsdag 7 februari 2012

Populier

Vorig weekend ben ik op pad geweest om op zoek te gaan naar populieren. Eens gevonden waren er gelukkig enkele takken die uitlopers hadden tot de hoogte waar ik net aan kon!


 
Ik wil eens proberen om Populier-(massage)-olie te maken.

Nu ligt alles mooi te drogen, en nog een paar maandjes geduld kweken zal ik kunnen merken of die olie doeltreffend werkt: inmasseren zou helpen tegen pijnlijke spieren en gewrichten. Niet dat ik er zo meteen last van heb, maar ken wel mensen die dit eens zouden kunnen gebruiken!


Populier - Populus


Deze loofbomen komen uit de Wilgenfamilie - Salicaceae.
De naam Salicaceae herken je makkelijk het woord salycilzuur, dit is de stof die in Aspirine zit (dan wel gebonden aan azijn: acetylsalycilzuur).


Salicine is een voorstadium van salycilzuur en komt voor in de familie van de Salicaceae. Door onze vertering wordt deze stof omgezet in Salycilzuur.


Inwendig werkt salicine, zoals je wel al kon afleiden, koortswerend, pijnstillend en ontstekingsremmend. (Hiermee heb ik echter niet gezegd dat je zomaar van een Populier moet beginnen eten!!).


Uitwendig werkt het ook ontstekingsremmend en tonisch (heeft met de spanning van de spieren te maken).
Dus die massage-olie zou wel eens écht effect kunnen hebben!


Populier staat in lijst 3, de 'veilige' lijst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten