woensdag 1 februari 2012

Parapluutjesmos

Parapluutjesmos - Marchantia polymorpha
Vorige week ben ik eindelijk te weten gekomen hoe dat leuke mos heet dat thuis in de tuin staat:


Parapluutjesmos - 
Marchantia polymorpha


Ik vind het zo fascinerend, kan er lang naar staan kijken. 


Iets geneeskrachtig moeten we er niet direct in gaan zoeken. Misschien eerder iets psychologisch: hoe mooi kleine onopvallende dingen vb. de meest primitieve pant, een mos, wel kan zijn.


In zijn vruchtbare periode heeft het mos palmboompjes, dat zijn de 'vrouwtjes' en parapluutjes, de 'mannetjes' die voor de verderzetting van de plant zorgen.


Het lijkt wel een tropisch woud in miniatuur, niet?

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je hebt gereageerd op mijn blog. Je hebt een prettige blog en nog leerzaam ook. Ik kom nog eens terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wim,
    Ben nog niet zo lang bezig met een blog, maar vind het wel leuk om mijn interesses met anderen te delen!
    Proficiat! Je bent de eerste die een reactie schreef!
    Dat geeft wel een tof gevoel^^
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen