vrijdag 3 februari 2012

Wetgeving - Deontologie


Wat een prachtig weer!
Sneeuw! 
Pàkken sneeuw! 


Oh wat hou ik ervan!


Dat is zo van dat weer 
waar alles in't honderd 
loopt en niets nog echt 
gaat zoals normaal.

Sneeuw doet alles 
wit 
kleuren. 
Sneeuw maakt alles 
en iedereen 
gelijk. 

ik hou van snééuw!



Hmm.. Ben precies in een poëtische bui.


Tot hier het poëtische want...
Gisteren hadden we de in de opleiding Herborist het vak Wetgeving - Deontologie.
Iedereen weet wel wat wetgeving is, en deontologie is 'leer van de plichten van een beroep'.


In België moet er voor alles en nog wat een regeltje zijn. En zo ontkomen natuurlijk de planten ook niet aan beregelingen!


Er zijn 3 lijsten met planten:
Lijst 1: Gevaarlijke plant
Lijst 2: Eetbare paddenstoel
en lijst 3: Veilige plant


En dan heb je ook planten in lijst 3 met nog zo'n * sterretje achter, waarover de leerkracht zei dat er bij die planten regelingen zijn op de hoeveelheid of de inhoudsstoffen ofzo. (En ik vraag me nog steeds af of dat woord nu met 1 of met 2 s'en is; je komt de twee tegen... en in een woordenboek niets gevonden...)


Dùs had ik het idee om alle planten uit lijst 3 zonder * sterretje aan te duiden: want dat zijn veilige planten.


Ik kwam planten tegen die al een artikeltje hebben gekregen op de blog: 










  • Knoflook 
  • Wierook 
    Ik wist niet dat dat een plant was!
    Toen ik dingen opzocht over wierook kon er van zoveel planten wierook gemaakt worden! Mijn groooote geneeskrachtige kruidenboek "Groot Handboek Geneeskrachtige Kruiden - Dr. Geert Verhelst" ligt op kot, en was thuis toen ik dit artikel postte.
    Inderdaad, Wierook staat er in!

    Wierook - Boswellia serrata =>
    Dit is een Ayurvedische plant!
    Deze boom behoort tot de  familie van de bedektzadigen - Burseraceae,
    net zoals de Mirreboom.
    De hars dient als medicinaal middel.
    Het heeft een gunstige werking op de gewrichten: Artrose, Jicht.
    Dit mede omdat het een ontstekingsremmende werking heeft.
    Heeft ook een positief effect op de darmen.
    Maar opgelet! Niet gebruiken tijdens de zwangerschap!
  • Goudsbloem
  • Mirre
  • Kaki
  • Lavendel
  • Tijm
En de andere besproken planten zouden dan allemaal in lijst 1 moeten staan, want heb nog niets gerept over paddenstoelen:


Besproken planten die niet in de lijsten staan:
Het is een beetje dubieus om planten in lijsten als 'veilig' en 'onveilig' te zetten. 
Langs de éne kant: in een opzicht is élke plant giftig en in een ander opzicht is élke geneeskrachtige plant geneeskrachtig: Het hangt af van de dosis
Want zoals je merkt staat Wierook bij de 'veilige planten', maar mag deze niet gebruikt worden bij de zwangerschap, en Smeerwortel is al zooo lang in gebruik voor het helen van wonden, en staat in de 'giftige' plantenlijst.
Langs de andere kant geeft het wel een veiliger gevoel voor jezelf als gebruiker van planten, als de plant voorkomt in die 3de lijst, dat is dan misschien het positieve aan die oplijsting.

Maar moést ik nu ooit vb. Goudsbloemzalf willen verkopen, dan moet ik eerst 180 euro storten (heb ik gevonden na opzoekingswerk: op de afgedrukte, oudere, versie die de leerkracht mee had, was het nog 124 euro...) naar het ministerie, dan een dossier samenstellen met hoe ik de zalf gemaakt heb, een analyse ervan,.........
En dan is het aan die commissie daar om het goed/af te keuren, de 180 zie je sowieso niet terug.
In die commissie zitten vb. apothekers.
Je moet zo maar eens een super'voedingssupplement' gevonden hebben! (Want de naam 'medicijn' mag niet gehanteerd worden), dan zijn die apothekers ook direct op de hoogte!...

Ik dacht eraan om in het vervolg in elk blogbericht te schrijven op welke lijst de besproken plant staat, is misschien handig...

Gisterenavond heb ik nog wat zitten opzoeken over heel die reglementeringen, op de website van de Federale OverheidsDienst Volksgezondheid vond ik heel wat pdf-bestanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten