dinsdag 31 januari 2012

Lavendel

Deze week ben ik naar de kapper geweest, en de shampoo daar rook (bijna veel te) hard naar Lavendel! Misschien geen slecht gedacht om vandaag dan een artikeltje over Lavendel te posten.





Wat is het een prachtig zicht, zo'n Lavendelveld! 
Als je er echt bij staat moet het nog adembenemender zijn, misschien wel letterlijk! Als één plant al een hele straat kan bedwelmen met zijn geur, wat moet het dan niet zijn aan zo'n groot veld! Bijtjes zullen er ook wel genoeg zitten denk ik.. Laat ze maar honing maken!
In het echt heb ik die indrukken nog niet mogen waarnemen. Misschien ga ik in de grote vakantie eens op stage naar de Franse Drôme, ik kijk er anders wel al naar uit!


Echte Lavendel - Lavendula augustifolia

Er bestaan zeer veel variëteiten, die ontstaan door kruising van Lavendelsoorten. In de naam Lavendel, kan jet het Franse woord laver (wassen) herkennen, al van bij de Romeinen werd Lavendel hiervoor gebruikt.


Lavendel behoort tot de Lipbloemenfamilie - Lamiaceae, net zoals de eerder besproken Tijm.

Lavendelgeur brengt rust. Maar zoals met alles, is een overdosis nooit goed:
Lavendelgeur in ziekenhuis veroorzaakt hoofdpijn

Lavendel is ook gekend om zijn etherische olie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten