zaterdag 7 januari 2012

Mirre

Gisteren was het het feest van 3 koningen, 's avonds begon ik mij af te vragen wat dat nu eigenlijk was, mirre. Toen ik in de lager school zat had ik daar tijdens godsdienst nog wel eens iets over geleerd, olie om te balsemen. Gisteren vroeg ik me dus af: Olie, olie van wat? Olie van een plant?! Welke plant?........

En dus ben ik dat eens allemaal beginnen opzoeken.
In de dikke van Dale vond ik het volgende:
"welriekende soort van gomhars die in roodbruine korrels in de handel wordt gebracht. - Oud-Fr. of rechtstreeks Lat. myrrha <Gr. murra"
Het woord er onder is mirreboom:
"boom waaruit mirre vloeit (Commiphora myrrha)"
Nog er onder mirretinctuur:
"tinctuur van mirre (als middel tegen kiespijn aangewend), syn. kiespijntinctuur"
En dan nog een woord en doe ik van Dale toe, mirrewijn:
"met mirre gekruide wijn"

Myrrha (= Μυρρα - murra in het Grieks) is een figuur uit de mythologie van de Grieken en de Romeinen, met haar vader kreeg ze een zoon: Adonis

Mirreboom - Commiphora myrrha
Mirreboom - Commiphora myrrha

Het woord Commiphora is onder te verdelen in 2 Griekse woorden: κόμμι en φέρω, wat respectievelijk gom/kleefstof en dragen/transporteren betekent.
Deze plant behoort tot de familie van de Bedektzadigen - Burseraceae.

Veel meer planten dan enkel de planten uit deze familie bedektzadigen.
Bedektzadigen (Gymnospermae) zijn planten die gekenmerkt worden door bloemen en doordat ze zich voortplanten m.b.v. zaden in vruchten.

Het omgekeerde van een bedektzadige is een naaktzadige (Angiospermae) plant. Bij deze planten liggen de zaden 'naakt', los dus, niet in een vrucht; zoals vb. het geval is bij een dennenkegel (Den = Pinus)

Uit deze boom wordt dus hars gehaald door in de stam een insnijding te maken. Doordat de boom in een klimaat staat met hoge temperatuur, wordt de hars vloeibaar en loopt die naar buiten. Van deze hars kan men naderhand olie maken.

Zoals we in het woordenboek al vernamen, heeft mirre geneeskrachtige werkingen, zo is het goed voor de huid en helpt het bij verkoudheden. Maar opgelet! Niet te gebruiken tijdens een zwangerschap!

In de bijbel komt mirre nog op een andere plaats voor: in het Hooglied.
Hier een voorbeeld:
"Ik stond op om mijn geliefde open te doen, mijn handen dropen van de mirre, mijn vingers van vloeiende mirre op de greep van de grendel." (5:5)

Morgen meer over Wierook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten