donderdag 5 januari 2012

Wees welkom!

Momenteel volg ik een opleiding voor herborist.
Ik vind dit echt heel erg boeiend en ook daarom heb ik deze blog opgericht.
Voorlopig had ik het idee om jullie elke dag een plant voor te stellen.
Indien jullie opmerkingen hebben bij een artikel, aarzel niet om te reageren!

Als eerste plant voor mijn blog kies ik een plant waar ik zelf al eens iets mee gemaakt heb:


Goudsbloem - Callendula officinalis
Goudsbloem
Callendula officinalis
(De Latijnse namen schrikken in het begin misschien wat af, maar ze zijn zeer handig aangezien deze in elke taal gekend zijn.)

Zelfs nu, in januari stel u voor, staan er nog goudsbloemen in onze tuin! Het is dus een plant die makkelijk te zaaien is en wel tegen een stootje kan.

Hij behoort tot de Composietenfamilie - Asteraceae. Deze familie is makkelijk te herkennen.  Deze bloemen zijn a.h.w. een 'compositie' van meerdere bloemetjes. Als je ze van dichtbij bekijkt kan je dat goed waarnemen. Ook behoort de voor ieder gekende paardenbloem - Taraxacum officinale tot  deze familie.

Al sinds de Middeleeuwen is de werking ervan gekend. Hildegard von Bingen maakte er reeds koekjes mee. In het Duits heet deze plant Ringelblume.
In het Engels is het Marigold, deze naam komt van koningin Mary uit de 17de eeuw.
Nog vroeger, in de Oudheid, kende men deze plant ook al. Hij komt voor in een mythe: Toen Aphrodite huilde om de dood van haar zoon Adonis, kwamen er uit haar tranen goudsbloemblaadjes tevoorschijn.



Goudsbloem staat bij het volk het meest gekend als middel voor de huid, voor kleine wondjes bijvoorbeeld. Ook heeft het een ontstekingsremmende werking. De oranje bloemblaadjes zijn eetbaar, en kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als kleurstof in gerechten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten