zondag 8 januari 2012

Wierook

Als vertrekpunt heb ik weer de dikke van Dale bij de hand genomen en vond er het volgende: "harsachtige stof, die bij het verbranden geur verspreidt, o.m. bij de r.-k. eredienst in gebruik"

Terug hars! Van welke plant zou het nu zijn?...

Na even op zoek te gaan naar een antwoord kwam ik al snel tot de conclusie dat het onbegonnen werk is àlle planten op te noemen waar wierook mee kan gemaakt zijn.
Er zijn zelfs 'zelfbouwdozen' te koop om zelf je wierook samen te stellen!
Wel is de definitie in het woordenboek niet volledig denk ik, want ik vond veel terug dat er vb. ook blaadjes of schors of etherische oliën aan worden toegevoegd, niet enkel hars dus...

Het woord wierook komt eigenlijk van 'gewijde rook'.




Wierook was een zeer 
duur goedje, niet voor de armen bestemd, en heeft wel iets mystieks vind ik.
In de geschiedenis werd het dan ook vaak in een context van geloof/godsverering gebruikt, dezer dagen wordt het ook wel gebruikt om vb. een aangename sfeer te creëren in huis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten